< návrat zpět

MS Excel


Téma: Úprava existujícího dotazu rss

Zaslal/a 19.2.2024 8:37

Dobrý den, vytvořil jsem v Excelu svůj vůbec první dotaz v životě. Jedná se o sešit, kde vedu roční evidenci odpadů. Zapotil jsem se, byla to práce pokus-omyl, nicméně podařilo se.
Zcela se neorientuju v pojmech, tak popíšu svůj problém jak umím. Dotazem extrahuju do nového listu vybrané sloupce v podobě souhrnných údajů o množství odpadu, podle hodnot ve 3 jiných sloupcích, a to ještě s vynecháním prázdných řádků (databáze obsahuje v některých sloupcích vzorce, takže je databáze dimenzována s větším počtem řádků, než je skutečná naplněnost daty). V tabulce vzešlé z dotazu potom pomocí filtru zobrazím pouze partnera (firmu), které chci poslat souhrny odpadů, které jsme jí předali, pro odsouhlasení. V této podobě tabulku vyexportuju do PDF souboru. Také pomocí této tabulky zase použitím jiného filtru vyplňují roční hlášení o odpadech.
Následně jsem však usoudil, že potřebuju do výsledné tabulky z výchozího listu s evidencí přidat ještě některé další sloupce, a to pro lepší vypovídací schopnost tabulky. Jsou to sloupce: "kategorie" (odpadu), "název druhu" (odpadu) a "ORP - název". Jde to, nebo musím vytvořit úplně od začátku nový dotaz? Zkoušel jsem všechno možné, hledal jsem řešení i na internetu, vše bez úspěchu. Sešit přikládám. Výchozí list se jmenuje "Evidence", Tabulka vzniklá dotazem se jmenuje "Souhrny". To, že jsou některé buňky vybarveny, je nepodstatné.
Prosím o radu či pomoc.

Příloha: zip56191_prubezna-evidence-odpadu-2023-test.zip (218kB, staženo 4x)
Zaslat odpověď >

#056193
avatar
příloha není asi se nepovedlo nebo to zkuste zabalit do archivucitovat
#056194
avatar
Z důvodu velikosti mi původní příloha nešla vložit, musel jsem data v sešitě redukovat...citovat
#056195
avatar
v dotazu máte seskupené řádky a tam si přidejte seskupení na sloupce které chcete přidat
Příloha: png56195_evodp.png (18kB, staženo 14x)
56195_evodp.png
citovat
#056196
avatar

veny napsal/a:

v dotazu máte seskupené řádky a tam si přidejte seskupení na sloupce které chcete přidat

Děkuji za navedení..., v podstatě to bylo jednodušší, než jsem čekal..citovat
#056202
avatar
Ještě taková věc, na kterou jsem teď narazil. Pro následující kalendářní rok použiju vždy kopii sešitu z minulého roku, jen promažu data. Důvod tohoto postupu je ten, že v průběhu roku provedu obvykle nějaká dílčí vylepšení, tak abych použil v násl. roce aktuální poslední verzi.
Teď ale, když jsem doplnil do sešitu ten dotaz a překlopím soubor na další rok (i s tím dotazem), tak ten dotaz tak nějak tu výchozí tabulku svazuje a omezuje a nedovolí manipulaci s řádky, jak jsem zjistil.
Potřebuji v průběhu postupného vyplňování záznamů v zájmu chronologického a i jiného řazení a seskupování některé řádky (ručně) přesouvat.
Jak na to? Dotaz odstranit a vytvořit jej až na konci roku, kdy jsou už všechny záznamy provedeny a seřazeny? Nebo je jiná možnost?citovat
#056203
avatar
tak nějak uplně přesně nevím co pod některými pojmy myslíte takže zkusím jen od boku.
Každý dotaz potřebuje "Zdroj dat" ve vašem případě
= Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabulka1"]}[Content]
tzn. že dotaz načítá data z Tabulka1 v aktuálním sešitě.
Data se dají načítat mnoha různými způsoby, z Tabulky jiného sešitu, z txt, xml souborů, přímo z webu atd.

Potřebuji v průběhu postupného vyplňování záznamů v zájmu chronologického a i jiného řazení a seskupování některé řádky (ručně) přesouvat.

Kde? Ve zdrojových datech?
ten dotaz tak nějak tu výchozí tabulku svazuje a omezuje a nedovolí manipulaci s řádky,

co myslíte manipulací s řádky?citovat
#056204
avatar
"Zdroj dat" ...
= Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabulka1"]}[Content]Zde třeba nevím, kde Excel vzal název pro zdroj dat "Tabulka1" (to jen na okraj)

Potřebuji v průběhu postupného vyplňování záznamů v zájmu chronologického a i jiného řazení a seskupování některé řádky (ručně) přesouvat.
Kde? Ve zdrojových datech?
Ano, ve zdrojových datech. Prostě záznamy v evidenci (1 záznam = 1 řádek), tedy ve zdrojových datech z hlediska Dotazu, doplňuji postupně, ale podklady, ze kterých záznamy dělám, se ke mně nedostávají v pořadí, jak je potřebuju mít v evidenci. Proto musím občas jednotlivé řádky přehazovat, neboli jinak seřadit. (To dělám ručně, protože klíč k nějakému automatickému seřazení, s ohledem na požadovaná kriteria řazení, nelze definovat.) Existence dotazu navázaného na zdrojová data ale nedovolí řádky buňky (ve zdrojových datech) přeskupovat - hláška: "Toto nebude fungovat, protože byste tím posunuly buňky tabulky v listu".
P.S.: teď jsem přišel na to, že když označím celý řádek tabulky, tak takto jej lze přesunout. Původně jsem označoval pouze vyplněné buňky v řádku a ty přesouval.
Takže tím je problém, zdá se, vyřešen... 1
Přesto děkuji za ochotu a snahu pomoct.citovat
#056205
avatar
Tabulka1 je tabulka zdrojových dat na listu evidence, tu jste si musel vytvořit sám. Excel jí jen pojmenoval.
Pokud Tabulku1 přejmenujete (třeba ve správci názvů), nebude vám dotaz fungovat takže pozor. (to jen na okraj ;-))
Ve zdrojových datech si můžete dělat co se vám zlíbí a v rámci toho co vám Excel dovolí. S PQ to nesouvisí. Na co si dát pozor je například přejmenování sloupců ve zdrojových datech což si ostatně můžete sám vyzkoušet pokud chcete. ;)
přidejte si např. na listu Evidence ve sloupci název druhu mezeru do názvu a váš dotaz už nebude fungovat.citovat

Uživatelské menu

Nejste přihlášen(a)
avatar\n

Menu

Formulář Faktura

Formulář Faktura IV

Oblíbený formulář Faktura byl vylepšen a rozšířen.
Více se dočtete zde.

Helios iNuvio

Používáte podnikový systém Helios iNuvio? Potřebujete pomoci se správou nebo vyvinout SQL proceduru? Více informací naleznete na stránce Helios iNuvio.

On-line nástroje